‘Wil je weten wat er speelt in je eigen dorp? Lees dan de lokale media’. Dat is een veelgehoorde slogan van de lokale media bedrijven. Maar is dat wel zo en wat is eigenlijk het nut van de lokale media?
Een suffertje, advertentieblaadje en geen onafhankelijk nieuws?
Na meer dan 10 jaar in de regionale media gewerkt te hebben (o.a. Noordhollands Dagblad) ervaar ik nu als freelance manager bij een lokaal media bedrijf wat het nut is van de lokale media. Bij de regionale dagbladen keken we destijds een beetje neerbuigend naar de lokale “suffertjes”. Te weinig onafhankelijk nieuws, betaalde redactie en de krant staat volledig in het teken van advertenties.
Een advertentieblaadje, reclamefolder en zeker geen “hoor en wederhoor” dus geen onafhankelijke artikelen. Leuk tijdverdrijf, maar zeker niet nieuwswaardig mede ook omdat de krant maar 1 keer per week uit komt.
Is een lokale krant dan alleen maar goed voor de aanbiedingen van de bakker of slager? Het ging de afgelopen jaren wel een beetje die kant op waardoor een discussie over oud papier ontstond met als gevolg een opgelegde NEE-NEE sticker.
Lokale media kregen een nieuwe rol
En toen kwam Corona. Een verschrikkelijke pandemie met verschrikkelijke gevolgen. Echter, de lokale media kreeg wel ineens een nieuwe rol. Het begon met informatievoorziening vanuit overheden en instanties richting inwoners. Daarna kwamen lokale initiatieven van MKB, verenigingen en andere groeperingen gericht op de lokale inwoners (koop lokaal, sport lokaal, etc.). En uiteraard is ook de lokale media een platform voor discussie over overheid, pandemie en maatregelen, met name via ingezonden brieven en andere rubrieken. Opvallend is dat met name gemeenten en MKB de lokale media weer heeft gevonden.
Lokaal nieuws en tips via WhatsApp groepen van inwoners
Is dat terecht? Ja, want lokale media is zoals het woord het al zegt gericht op lokaal nieuws. Voorheen vaak 1 keer per week met een krant, vol met advertenties, acties en lokale artikelen, maar tegenwoordig ook 7 dagen per week online. En lokaal is echt lokaal met nieuws en tips verzorgd door inwoners zelf via diverse WhatsApp-groepjes en redactiekanalen. En hier loopt de lokale media dan ook voor op de regionale media inmiddels. Vaak diepgeworteld in een dorp, kennis van de lokale gewoonten en gebruiken en korte communicatielijntjes met de belangrijke stakeholders van een dorp.
We kunnen niet meer zonder lokale media
En dat bewijst meteen het nut van de lokale media. Lokale mediakanalen zijn inmiddels dé kanalen waar overheden hun inwoners mee informeren. Koop lokaal is door de pandemie inmiddels de nieuwe trend en dan is adverteren in lokale media noodzakelijk voor MKB-ers en verenigingen, stichtingen en andere lokale maatschappelijke instanties hebben lokale media nodig om hun achterban in een dorp te bereiken. Kortom, we kunnen niet meer zonder de lokale media.
Michiel Ullers, directie Uitkijkpost Media b.v.